Jak kupić dobry błotnik rowerowy?
Choć wiele dostępnych na rynku rowerów nie jest fabrycznie wyposażonych w błotnik rowerowy, to jednak jest to jeden z najczęściej dokupowanych osobno elementów. Jest to bowiem dodatek, który bardzo mocno poprawia jakość jeżdżenia na rowerze, zabezpieczając ramę roweru oraz jego napęd przed zbyt dużym zabrudzeniem, a także pozwala zabezpieczyć ubranie rowerzysty przed pochlapaniem go np. błotem. Pomimo jednak tak dużej popularności takiego dodatku, niewielu rowerzystów wie, jak wybrać błotniki rowerowe, aby sprawdzały się one możliwie najlepiej. Na jakie zatem ich cechy należy zwrócić w sklepie uwagę?
Dopasowanie błotnika do roweru
Podstawową sprawą, od której należy rozpocząć poszukiwania błotnika rowerowego, jest to, aby pasował on do posiadanego roweru. Na co więc w tym wypadu trzeba zwrócić uwagę?
Podstawową sprawą jest to, aby błotnik był dopasowany do rozmiaru obecnego w rowerze koła. Nie może on być ani za duży, ani też za mały, ponieważ nie będzie w takim wypadku odpowiednio efektywnie realizował swoich zadań.
Kolejną sprawą jest to, jaka powinna być długość błotnika. Wielu rowerzystów, szczególnie tych nieco bardziej profesjonalnie poruszających się na swoich rowerach, woli mieć błotniki bardzo krótkie, które minimalnie będą zasłaniały plecy przed zabrudzeniem, lecz jednocześnie będą bardzo lekkie. Z kolei rowerzyści jeżdżący bardziej rekreacyjnie stawiają ogromny na nacisk na ochronę swojego ubrania i w wyniku tego wolą mieć błotniki bardzo długie.
Materiał wykonania błotnika
Kolejną cechą dobrego błotnika rowerowego, na którą koniecznie trzeba w sklepie zwrócić bardzo dużą uwagę, jest tworzywo, z którego poszczególne błotniki są zrobione. Na rynku można spotkać się z błotnikami plastikowymi, aluminiowymi lub też bardzo profesjonalnymi rozwiązaniami w postaci np. kevlaru. Czym się poszczególne modele pomiędzy sobą różnią?
Niewątpliwą zaletą modelu plastikowego jest oczywiście jego bardzo niska cena, która może wynieść nawet kilkanaście złotych. Jest to więc wydatek naprawdę atrakcyjny, biorąc pod uwagę osiągane korzyści. Niestety takie modele cechują się również dość kiepską jakością wykonania, przez co często ulegają zniszczeniu.
Kolejnym rozwiązaniem jest model aluminiowy, który jest zdecydowanie mocniejszy niż plastikowy, lecz jednocześnie cięższy. Powoduje to, że nie może być stosowany przez rowerzystów jeżdżących np. na kolarzówkach, w których liczy się każdy pojedynczy gram. Dla takich rowerzystów polecane są natomiast modele wykonane z kevlaru. Łączą one w sobie niską wagę, lecz jednocześnie ponadprzeciętną odporność na zniszczenie. Jak można się łatwo domyślić, są również dość drogie.
Sposób montażu błotnika
Na sam koniec podczas wybierania odpowiedniego błotnika rowerowego warto się przyjrzeć temu, jaki będzie sposób jego montażu. Jak się bowiem okazuje, na rynku istnieją dwa rozwiązania, które zasadniczo się pomiędzy sobą różnią. Mowa tu jest oczywiście o montażu stałym, a także tymczasowym. Montaż stały polega na przykręceniu błotnika na sztywno do ramy, podczas gdy montaż tymczasowy opiera się na wsuwkach, dzięki którym błotnik łatwo się montuje i demontuje.